Weblogberichten
-
Erfzonde
Orthodoxe Joden en orthodoxe christenen hebben het Oude Testament gemeenschappelijk. Toch worden op basis van dezelfde Bijbelgedeelten geheel verschillende conclusies getrokken. Dat zien we bijvoorbeeld bij de visie op de erfzonde en bij de vraag of een mens zich wel of niet aan de Thora kan houden.
-
Eindtijdverwachting binnen het Jodendom
Net zoals onder christenen verschillend wordt gedacht over de toekomst van deze wereld, hebben ook Joden diverse opvattingen over hoe het met de wereld zal aflopen. Hier volgt een overzicht.
-
Een nieuw begin
Veel christenen hebben het idee dat de Messiaans Joodse beweging een nieuw verschijnsel is, dat pas vanaf de zeventiger jaren van de vorige eeuw is ontstaan. Maar dat is niet juist. In de negentiende eeuw gingen voor het eerst sinds de begintijd van de christelijke gemeente veel Joden Jezus als Messias volgen.
-
De toekomstige tempel in het Jodendom
Veel evangelische christenen menen dat in de toekomst de tempel weer herbouwd zal worden. Maar hoe denken orthodoxe Joden hierover? Verwachten zij de herbouw van de tempel? Zo ja, zullen er dan ook nog offers worden gebracht en zo niet, wat zal dan de functie van de priesters zijn?
-
De naam van God in het Oude Testament door de eeuwen heen
Over de naam van God in het Oude Testament zijn vele dikke boeken en ontelbare artikelen geschreven. Waarom is hierover zoveel geschreven? Hieronder geef ik een beknopte samenvatting van al deze discussies. Ik heb voor de duidelijkheid deze studie in drie punten opgebouwd.
Lees meer over "De naam van God in het Oude Testament door de eeuwen heen"
-
De Mondelinge Wet van goddelijke oorsprong?
Orthodoxe Joden geloven dat toen Mozes op de berg Sinaï van God de Thora ontving, hij tegelijkertijd ook een aantal wetten en voorschriften heeft gekregen die niet zijn opgeschreven, maar die van generatie op generatie zijn overgeleverd. Dit wordt de mondelinge leer genoemd en zij is voor orthodoxe Joden even belangrijk als de geschreven Thora (Genesis tot en met Deuteronomium) en soms zelfs nog belangrijker.
Lees meer over "De Mondelinge Wet van goddelijke oorsprong?"
-
De komende Koning (Jeremia 23:5-8)
Zowel Joden als christenen laten deze bekende tekstgedeelten slaan op de Messias. Immers, het gaat hier om een toekomstige nakomeling van David, Die als koning zal regeren in het land van Israël.
-
De Joodse theologie en exegese in de Arabische wereld
Ik wil ingaan op de bijzondere verhouding tussen Jodendom en islam, zoals dat tot uiting kwam in de Arabisch-hellenistische beschaving. Opmerkelijk genoeg had deze verhouding ook haar schaduwzijden.
Lees meer over "De Joodse theologie en exegese in de Arabische wereld"
-
De Jiddische vertaling van het Oude Testament van Jehoash
Eind 2013 kwam de tweetalige Hebreeuws-Jiddische Tenach uit en deze zal naar verwachting deze maand februari op de internationale boekenbeurs in Jeruzalem gepresenteerd worden. Waarom hebben de SDHS en Israël en de Bijbel juist een tweetalige Hebreeuwse en Jiddische Bijbel uitgegeven en waarom is voor de Jiddische vertaling van Jehoash gekozen?
Lees meer over "De Jiddische vertaling van het Oude Testament van Jehoash"
-
De Charediem (dl.6)
In andere artikelen zijn diverse aspecten van de ultraorthodoxe Joden, de charediem, belicht. Zo is ingegaan op het ontstaan en de geschiedenis van het chassidisme en op de verschillende groeperingen die hiertoe behoren. Nadat tijdens de Holocaust het overgrote deel van hen door de nazi’s was vermoord, hebben ze een verbazingwekkende comeback gemaakt, vooral in Amerika en in Israël.