Weblogberichten
-
Hoe religieus is Israël?
Soms krijgen we van medegelovigen verbaasde reacties op de bijbelverspreiding. Zeker als het de Tenach betreft.
-
Het messianisme van Menachem Mendel Schneerson
De controverse rond de Messiaanse ideeën van de Lubavitcher Chabad Chassidiem heeft de laatste twintig jaar veel aandacht getrokken. Wie de beweging wat nader onderzoekt, ontdekt ook snel waarom.
Lees meer over "Het messianisme van Menachem Mendel Schneerson"
-
Het keppeltje
Het keppeltje is misschien wel één van de meest opvallende uiterlijke kenmerken van de Joodse man. Niet voor niets worden keppeltjes in Frankrijk al in één adem genoemd met de islamitische hoofddoekjes! Duidelijk symbolen met religieuze ‘lading'.
-
Het 'verboden' hoofdstuk (Jesaja 53)
Bekijk de prachtige video waarin de Messiaans Joodse jongere Ariel, met Joodse mensen in Israël, in gesprek raakt over Jesaja 53.
-
Jodendom en Christendom: Hetzelfde of toch anders? dl. 2
In het eerste artikel van deze serie zijn we ingegaan op een essentieel verschil tussen het Jodendom en het christendom: orthopraxie (de juiste praktijk of het juiste handelen) en orthodoxie (de juiste leer). Christenen maken zich veelal druk over de vraag of iemand wel of niet de juiste leer aanhangt. Voor Joden is dit aspect veel minder belangrijk. Of iemand een vrome Jood is wordt niet zozeer bepaald door wat hij gelooft. Het gaat erom of men zich houdt aan de voorschriften van de Thora en de mondelinge wet en daarnaar leeft.
Lees meer over "Jodendom en Christendom: Hetzelfde of toch anders? dl. 2"
-
Gebed en Hebreeuwse christenen in de 19e eeuw
In de tijd van de apostelen en in de tweede eeuw zijn er veel Joden zowel in het land Israël als daarbuiten tot het geloof in de Messias gekomen. Vanaf de derde eeuw, als de overgrote meerderheid van de christelijke gemeenten uit niet-Joden bestaat en het christendom vanaf Constantijn de Grote de staatsgodsdienst in Europa wordt, verandert dat. Tot aan de negentiende eeuw zijn het vooral individuele Joden die in de Heere Jezus als Messias geloven. Het antisemitisme en de daarmee gepaard gaande discriminatie en achterstelling van Joden maken het christelijk geloof niet aantrekkelijk.
Lees meer over "Gebed en Hebreeuwse christenen in de 19e eeuw"
-
Erfzonde
Orthodoxe Joden en orthodoxe christenen hebben het Oude Testament gemeenschappelijk. Toch worden op basis van dezelfde Bijbelgedeelten geheel verschillende conclusies getrokken. Dat zien we bijvoorbeeld bij de visie op de erfzonde en bij de vraag of een mens zich wel of niet aan de Thora kan houden.
-
Eindtijdverwachting binnen het Jodendom
Net zoals onder christenen verschillend wordt gedacht over de toekomst van deze wereld, hebben ook Joden diverse opvattingen over hoe het met de wereld zal aflopen. Hier volgt een overzicht.
-
Een onbekende wereld
Tijdens mijn eerste bezoek aan de Klaagmuur was ik onder de indruk van de biddende en dansende Joodse mannen. Als christenen kunnen we een voorbeeld nemen aan hun toewijding.
-
Een lange moeizame weg
Er is een bekend Joods gezegde over twee synagogen in dezelfde straat: de een is om te bezoeken, de ander om te mijden. Uit de Joodse geschiedenis leren we veel over de confrontatie tussen de chassidim en mitnagdim in de 18e en 19e eeuw en over de discussies, die er nog steeds zijn, tussen de religieuze zionisten en de antizionisten.
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 5
- 6
- 7
- ...
- 10
- Volgende pagina