Weblogberichten
-
De Waarheid en de algoritmes
Ingrijpende gebeurtenissen in de wereld zijn een goede voedingsbodem voor een wildgroei aan theorieën. Vaak is het moeilijk te achterhalen wat waar is en wat niet. Men gaat op zoek naar informatie. Soms in de Bijbel, soms in andere bronnen.
-
Wegwijs in de profetieën (n.a.v. het Bijbelboek Daniël)
Een derde van de Bijbel bestaat uit profetieën. Een deel ervan is al vervuld, terwijl de rest steeds dichterbij komt. Hoe onderscheid je wat al vervuld is en wat nog staat te gebeuren? Tijdens de conferentie 'Wegwijs in de profetieën' zijn we daarop ingegaan. Hieronder staan de opnames, presentaties en readers van deze conferentie. We beginnen de conferentie met praktische handvatten voor zelfstudie en gaan daarna aan de slag met het Bijbelboek Daniël. We kijken naar het begrip eindtijd, het statenbeeld uit Daniël 2, de 70 jaarweken en de laatste fase van Gods plan.
Lees meer over "Wegwijs in de profetieën (n.a.v. het Bijbelboek Daniël)"
-
Wij zijn Jona
Ieder jaar wordt in de synagoge tijdens Jom Kippoer het boek Jona gelezen. Een opmerkelijke traditie, omdat de geschiedenis op het eerste gezicht weinig met de Grote Verzoendag te maken heeft. Jona wordt onder de profeten gerekend, maar met slechts één korte profetie (Jona 4:3) lijkt het eerder een geschiedenisboek. Toch mag het met recht een profetisch boek genoemd worden, want de geschiedenis is zelf namelijk profetisch.
-
Schapen zonder herder
Het zou in Amsterdam ondenkbaar zijn: een kudde schapen in het centrum van de stad. Maar niet in Israël, want tijdens mijn laatste verblijf in Jeruzalem stond op het kleine grasveldje naast het appartement een kudde schapen te grazen. Schapen en hun herders horen bij Israël, zolang als het volk bestaat. De broers van Jozef zeiden al tegen farao: “Uw dienaren zijn herders van kleinvee, zowel wij als onze vaderen” (Gen. 47:3). Wie de Bijbel bestudeert, ontdekt echter dat zij niet in de eerste plaats herders zijn, maar veeleer de schapen. In deze studie volgen we de boeiende lijn die we in de Bijbel over ‘schapen’ tegenkomen.
-
Opnieuw tempelpriesters in opleiding
Nadat het Tempelinstituut vorig jaar fondsen wierf voor de rode vaars, voeren ze nu campagne om geld op te halen voor een opleidingsprogramma voor Levitische priesters. Via de website www.indiegogo.com kan men doneren aan het opleidingscentrum, genaamd ‘Nezer HaKodesh’. De naam betekent ‘Kroon van heiligheid’ en verwijst naar Exodus 29:6.
-
Kerstavond in de synagoge
Kerst is een feest waar de Joodse gemeenschap zich over het algemeen verre van houdt. Begrijpelijk. Toch zijn er ultraorthodoxe Joden die ieder jaar op kerstavond samenkomen. Het gaat om de traditie van Nittelnacht.
-
Joodser dan ooit
“Mijn verhaal is niet heel spectaculair hoor”, verontschuldigt Ronny Bettelheim zich als we aan het interview beginnen.
-
Jane Haining: "Ik hef mijn ogen op naar de bergen"
Door de vele verhalen over de moeizame relatie tussen de kerk en Israël vergeten we soms dat veel christenen Joodse mensen hielpen tijdens de Holocaust. Tot hen behoort ook de Schotse Jane Haining. Dit is het verhaal van de Schotse vrouw die door Yad Vashem de ‘Rechtvaardige onder de Volkeren’ werd genoemd.
Lees meer over "Jane Haining: "Ik hef mijn ogen op naar de bergen""
-
Hoe religieus is Israël?
Soms krijgen we van medegelovigen verbaasde reacties op de bijbelverspreiding. Zeker als het de Tenach betreft.
-
Geen woorden, maar daden?
“Geen woorden, maar daden”, zegt het spreekwoord en is ook een gedachte die we vaak toepassen op onze relatie met het Joodse volk. Immers door de beladen kerkgeschiedenis hebben we toch geen recht van spreken meer en moeten we wel getuigen met onze daden. Pas als Joodse mensen vragen stellen, mogen we spreken over ons geloof. Maar draagt deze houding daadwerkelijk bij aan het bekendmaken van het Evangelie?