Weblogberichten
-
Jodendom en Christendom: Hetzelfde of toch anders? dl. 2
In het eerste artikel van deze serie zijn we ingegaan op een essentieel verschil tussen het Jodendom en het christendom: orthopraxie (de juiste praktijk of het juiste handelen) en orthodoxie (de juiste leer). Christenen maken zich veelal druk over de vraag of iemand wel of niet de juiste leer aanhangt. Voor Joden is dit aspect veel minder belangrijk. Of iemand een vrome Jood is wordt niet zozeer bepaald door wat hij gelooft. Het gaat erom of men zich houdt aan de voorschriften van de Thora en de mondelinge wet en daarnaar leeft.
Lees meer over "Jodendom en Christendom: Hetzelfde of toch anders? dl. 2"
-
Geloof, hoop en liefde
“En nu blijven geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de meeste van deze is de liefde” (1 Kor. 13:13). Deze drie woorden komen we nogal eens in dezelfde context in de Bijbel tegen. Het blijkt vooral een rode draad te zijn in Paulus’ brieven aan de Thessalonicenzen.
-
Geen woorden, maar daden?
“Geen woorden, maar daden”, zegt het spreekwoord en is ook een gedachte die we vaak toepassen op onze relatie met het Joodse volk. Immers door de beladen kerkgeschiedenis hebben we toch geen recht van spreken meer en moeten we wel getuigen met onze daden. Pas als Joodse mensen vragen stellen, mogen we spreken over ons geloof. Maar draagt deze houding daadwerkelijk bij aan het bekendmaken van het Evangelie?
-
Geboorteaankondigingen en de komende wereld
Jammer dat bij overdenkingen van de geboorteaankondigingen van de Heere Jezus en Zijn wegbereider Johannes de Doper vaak voorbij wordt gegaan aan de primaire context: Gods plan met Israël. Terwijl de geboorteaankondigingen in Mattheüs en Lukas toch naadloos aansluiten bij wat de oudtestamentische profeten hebben voorzegd over de twee komsten van de Messias en over de komende wereld.
Lees meer over "Geboorteaankondigingen en de komende wereld"
-
Gebed van een oude Man
Het is 1937. Hitler is aan de macht. In een klein Roemeens dorpje woont een oude Duitse timmerman genaamd Christian Wölfkes. Dagelijks bidt hij: “Heere, ik heb U op aarde gediend. Ik zou zo graag op aarde ook mijn beloning krijgen. Wilt U geven dat ik niet zal sterven voordat ik een Jood bij U heb gebracht. Maar er zijn geen Joodse mensen in mijn omgeving. Ik ben te oud, ziek en arm om naar ze op zoek te gaan. U bent almachtig. Ik beloof U dat als U een Jood naar mijn dorp brengt, ik mijn uiterste best zal doen om hem bij U te brengen”.
-
Gebed en Hebreeuwse christenen in de 19e eeuw
In de tijd van de apostelen en in de tweede eeuw zijn er veel Joden zowel in het land Israël als daarbuiten tot het geloof in de Messias gekomen. Vanaf de derde eeuw, als de overgrote meerderheid van de christelijke gemeenten uit niet-Joden bestaat en het christendom vanaf Constantijn de Grote de staatsgodsdienst in Europa wordt, verandert dat. Tot aan de negentiende eeuw zijn het vooral individuele Joden die in de Heere Jezus als Messias geloven. Het antisemitisme en de daarmee gepaard gaande discriminatie en achterstelling van Joden maken het christelijk geloof niet aantrekkelijk.
Lees meer over "Gebed en Hebreeuwse christenen in de 19e eeuw"
-
Gans Israël behouden
Helaas bestaat er een toenemende verwarring over de vraag of het Joodse volk eigenlijk wel het Evangelie nodig heeft. Er staat toch ergens (!) dat ‘gans Israël’ behouden zal worden? Waarom zouden we hen Gods Woord aanbieden, als de Heere toch straks met Zijn volk tot Zijn doel komt?
-
Fritz Haber - Geniaal, gevierd en omstreden
Fritz Haber kreeg in 1918 de Nobelprijs voor de Scheikunde, maar staat ook te boek als het genie dat de basis heeft gelegd voor de productie van Zyklon-B: het gifgas dat in de vernietigingskampen werd gebruikt.
Lees meer over "Fritz Haber - Geniaal, gevierd en omstreden"
-
Evangelie voor Israël?
Er leven veel vragen over of we het Evangelie wel aan het Joodse volk moeten brengen. We legden ze voor aan Meno en Victor Kalisher. Zij zijn beiden Messiasbelijdende Joodse gelovigen. Meno Kalisher is voorganger van een Messiaanse gemeente in Jeruzalem. Victor is directeur van de Bible Society in Israel. Hun vader was een Holocaustoverlevende.
-
Europa en het antisemitisme
Hoe valt het te verklaren dat Europa zo’n sterk antisemitisme kent? Niet alleen tijdens de Holocaust die zes miljoen Joden het leven kostte. Ook in de bijna tweeduizend jaar daarvoor kwamen naar schatting zes miljoen Joden in Europa om als gevolg van pogroms en moordpartijen.
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 32
- 33
- 34
- ...
- 46
- Volgende pagina