Weblogberichten
-
Wat is Chanoeka?
Terwijl wereldwijd miljoenen mensen zich weer opmaken voor Kerst, viert het Joodse volk het chanoekafeest. Maar wat is Chanoeka eigenlijk en waar komt het vandaan?
-
Namen van het Paasfeest & hun betekenis
De uittocht uit Egypte is een van de centrale heilsfeiten uit het Oude Testament. Het vormde als het ware de geboorte van het Joodse volk. God had omgezien naar Zijn volk en hen met sterke hand en krachtige arm uitgeleid. Daarom kreeg het volk de opdracht om ieder jaar dit grote heilsfeit te gedenken. In het Oude Testament vinden we verschillende benamingen voor dit feest.
-
Petrus' toespraken tot zijn volksgenoten
In deze studie kijken we hoe de toespraken van Petrus in Handelingen 2 en 3 elkaar aanvullen en de voorwaarde onthullen voor de wederkomst van Israëls Messias en Zijn rijk op aarde.
-
Hij kwam om vrucht te zoeken
Zowel Mattheüs, Markus als Lukas beschrijven de geschiedenis die we kennen als de tempelreiniging. In deze studie staan we stil bij Markus’ beschrijving. Hij noemt een aantal details die de andere evangelisten weglaten.
-
De Bergrede en de Sinaï
De Bergrede is misschien wel de bekendste redevoering van de Heere Jezus. Net zoals de rest van de Bijbel bevat het gedeelte diverse lagen en verwijzingen. In deze studie staan we stil bij de verbanden met de Sinaï, de Thora en de woestijnperiode.
-
Joodse uitleggingen over de lijdende Messias
In de Joodse geschriften stammend van voor de jaartelling tot aan het jaar 1000 na Chr. komen we twee verschillende Messiassen tegen, een lijdende Messias en een zegevierende Messias. De eerste Messias is een priester, de afstammeling van Jozef, de oudste zoon van Rachel. Volgens sommige uitleggers zal hij oorlog voeren met de vijanden van Israël, maar lijden en uiteindelijk zelfs sterven (en volgens sommige bronnen ook weer opstaan uit de dood). De tweede is de overwinnende Messias, de zoon en afstammeling van koning David, die eenmaal ook zelf als koning over de wereld zal heersen in Jeruzalem.
Lees meer over "Joodse uitleggingen over de lijdende Messias"
-
Simson, van Gaza naar Hebron
Een volk dat de weg kwijt is en een sterke vijand vormen het decor voor het optreden van Simson. Twintig jaar lang vervulde hij te midden van Israël zijn taak als richter. Zijn enorme kracht maakt zijn optreden extra bijzonder. In deze studie komen we Simson tegen bij Gaza, een van de Filistijnse bolwerken. Kracht en zwakte komen hier in een wonderlijke mix bij elkaar en tonen ons zowel het probleem als de oplossing voor Gods volk Israël.
-
Het Jobslijden van Israël
Job is hét Bijbelboek waarin de vraag rond het menselijk lijden centraal staat. Het boek kan op verschillende manieren worden verklaard. In de eerste plaats vinden wij erin beschreven hoe de historische figuur Job omging met het lijden dat hem trof. Vanuit de uitleg hierover kunnen wij vervolgens leren hoe wij tegen lijden kunnen aankijken. Beide onderwerpen zijn terug te vinden in mijn boek Omgaan met tegenslag.
Maar er zijn ook nog andere toepassingen mogelijk, namelijk dat Job een beeld (type) is van zowel Israël als de Heere Jezus. In dit artikel gaan wij na in hoeverre wij in Job een beeld van Israël herkennen. Daarbij ontkomen wij er niet aan om ook een link naar de Heere Jezus te leggen.
-
Typologie, schaduwen en andere beelden
Het woord typologie vinden we niet letterlijk in de Bijbel. Het is afgeleid van het Griekse woord ‘tupos’. Op meerdere plekken in het Nieuwe Testament vinden we dit woord terug. Zo schrijft Paulus: “Toch heeft de dood geregeerd van Adam tot Mozes toe, ook over hen die niet gezondigd hadden met eenzelfde overtreding als Adam, die een voorbeeld [tupos] is van Hem Die komen zou” (Rom. 5:14). Adam was dus een beeld, een type van de Heere Jezus.
-
Israël jaloers maken?
Onlangs hebben we stilgestaan bij de uitspraak dat wij op Israël geënt zijn. Een vergelijkbare veelgehoorde uitspraak is dat wij Israël tot jaloersheid moeten verwekken. Wat bedoelde Paulus eigenlijk met deze uitspraak?
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 6
- 7
- 8
- ...
- 46
- Volgende pagina