Weblogberichten
-
Bidden voor de vrede van Jeruzalem
“In de Bijbel staat dat je moet bidden voor de vrede voor Jeruzalem. Dat wil ik heel graag, maar wat dan met al die profetieën waaruit blijkt dat er voorlopig nog geen vrede zal komen? Is dat niet tegenstrijdig?” - een vraag van een lezer via Facebook
-
Bezorgdheid
“Wie toch van u kan met bezorgd te zijn één el aan zijn lengte toevoegen?” (Matt. 6:27). Deze woorden van de Heere Jezus vinden we in een gedeelte dat we Bergrede noemen. Ze komen wat vreemd over. Waarom zou iemand één el aan zijn lengte toegevoegd willen hebben? Zelfs als je volgroeide lengte een bron van frustratie is, dan is een el (ongeveer 50 cm) toch wel erg veel.
-
Betekenis en typologie van Soekot
Soekot, Hebreeuws voor ‘loofhutten’, is het laatste van de zeven hoogtijden in het Joods-kerkelijke jaar. Het eerste is Pesach in de eerste maand, Nisan. Samen met Sjawoe’ot (Wekenfeest), zijn het de drie grote feesten waarop het volk zich naar Jeruzalem moest begeven. We zullen in deze studie vooral de typologische en geestelijke betekenis van Soekot proberen te doorgronden.
-
Betekenis en achtergronden van de Deuterocanonieke boeken
Kom je in een rooms-katholieke eredienst, dan heb je kans dat er gelezen wordt uit een boek als Tobith. Dat boek staat in een rooms-katholieke Bijbel gewoon tussen de Bijbelboeken. Sla je echter een protestantse Bijbel open, dan is Tobith niet te vinden. Hoe komt het dat protestanten een dunnere Bijbel hebben?
Lees meer over "Betekenis en achtergronden van de Deuterocanonieke boeken"
-
Adam, een type van Christus
Toch heeft de dood geregeerd van Adam tot Mozes toe, ook over hen die niet gezondigd hadden met eenzelfde overtreding als Adam, die een voorbeeld is van Hem Die komen zou” (Rom 5:14). Het Griekse woord voor ‘voorbeeld’ is hier tupos, waaraan ons woord ‘type’ is ontleend. Paulus schrijft hier dus dat Adam een type is van “Hem (Christus), Die komen zou”. Wat kunnen we hieruit leren?
-
Abrahams geloof en de vervulling daarvan
In september werd het Joods nieuwjaar, Rosj HaSjana, gevierd. Tijdens dit feest wordt op de ramshoorn geblazen, die in het Hebreeuws sjofar heet, en daarom wordt het ook wel het feest van de bazuinen genoemd. De sjofar wordt geblazen om mensen wakker te schudden, als een oproep tot berouw en inkeer.
-
613 geboden en kwakende kikkers
Nederland is een kikkerland, maar wie verwacht deze ‘kwakers’ nu in Israël? Het mooie weer nodigde uit om naar een natuurpark te gaan, om daar Israëli’s in een wat ontspannen sfeer te kunnen ontmoeten.
-
144.000 verzegelde dienaren en de ontelbare schare
Nog voordat we in Openbaring lezen over het merkteken van het beest op de rechterhand of voorhoofd, waarmee velen als satans ‘oorlogstrofee’ gemarkeerd zullen worden (13:16,17), doet de Heere wederom iets heel bijzonders. Hij verzegelt 144.000 dienaren uit alle stammen van de Israëlieten (7:4-8). Hun verzegeling maakt hen immuun voor zowel het terreurregime van de twee beesten uit respectievelijk de zee en de aarde (hfdst. 13), maar ook voor de schade die door de vier engelen aan de aarde zal worden toegebracht (7:3). Wat weten wij van deze 144.000?
Lees meer over "144.000 verzegelde dienaren en de ontelbare schare"
-
70 Jaarweken
De profetie van de zeventig weken in Daniël 9 wordt wel de ruggengraat van de profetie genoemd. Zij geeft Daniël een geweldig overzicht over de toekomstige gebeurtenissen voor zijn volk Israël. In dit artikel wil ik onder andere graag aantonen dat het om jaarweken, zeventig perioden van zeven jaren gaat. Deze belangrijke waarheid is onder veel gelovigen aan het verdwijnen en daarmee ook het besef van de toekomst die de wereld wacht: de laatste jaarweek.
-
40 Dagen tussen opstanding en hemelvaart
In deze studie willen we ingaan op de bijzondere periode van 40 dagen, die werden gemarkeerd door Jezus’ opstanding en hemelvaart.
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 43
- 44
- 45
- 46
- Volgende pagina